අවිධිමත් අහාර රටාව නිසා ඇතිවන අකල් මරණ වලකා ගන්නේ කෙසේද?

අම්මලා හොඳම දේ දෙන්නේ දරුවන්ට වුනත් අපි නොදැනම කොතැන හෝ වැරදිලා තිබෙනවා. අද ලෝකයේ සිදු වෙන මරණ සංඛ්‍යාව ගැන අධ්‍යනය කරමින් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය පෙන්වා දෙන්නේ ලොව පුරා මිලියන 11 ක්ම අකාලයේ මියැදෙන බවයි.ඔවුන්ට අවශ්‍ය වුනේ මේ විදිහට අකල් මරණ සිද්ධ වෙන්නේ ඇයි කියන තැනට පිලිතුරු සෙවීමටයි. ඔවුන් මේ අධ්‍යනයය මෙහෙයවනු ලැබුවේ ලෝක ප්‍රජාව අකාලයේ මියයාමට හේතු ගැන විමසා බැලීමේ  යුගයේ අවශ්‍යතාවය පිරිමසා ගැනීමටයි.

ඒ වගේම අපේ රට ලෝකයේ පුංචි තිතක්  වුනත් අපිටත් මේ අධ්‍යනය අදාල වෙනවා. ඊට හේතුව දියවැඩියාව, වකුගඩු අකර්මන්‍ය වීම, හදවත් රෝග වැනි බෝ නොවන රෝග වලින් වාර්ෂිකව ශ්‍රී ලංකාවෙන් මරණ රැසක් වාර්තා වන අතර ඩෙංගු වැනි බෝ වන රෝග ද අකාලයේ සිදුවන මරණ රැසකට සැලකිය යුතු දායකත්වයක් ලබාදෙන බව ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ වාර්තා වල දැක්වේ. මෙලෙස අකාලයේ මියයන මිලියන 11 අතුරින් මිලියන 10 ක පමණ මරණ වලට හේතුව හදවත් රෝග බව ද වාර්තා වෙනවා. අධික ලුණු භාවිතය ඉහළ රුධිර පීඩනයට හේතුවී හෘදයාබාධ සහ ආඝාතය වැනි රෝග වලට මුලික විය හැකි බවද පර්යේෂකයෝ පෙන්වා දෙනවා.

අකාලයේ මිය යෑමට හේතුව ගැනත් දැනගනිමුද…?

සෞඛ්‍ය සම්පන්න නොවන ආහාර හේතුවෙන් සෑම පුද්ගලයින් පස් දෙනෙකුගෙන් එක් අයෙකුම අකාලයේ මියයන අතර ඔවුන්ගේ අනාවරනයන්ට අනුව මේ අකල් මරණයන්ට හේතුව වී තිබෙන්නේ ලුණු, පාන්,සෝයා සෝස් වැනි අහිතකර ආහාර ආහාරයට එකතු කර ගැනීම නිසයි. මේ ආහාර නිසා මිනිසාගේ හෘදය වස්තුවට සිදු වෙන හානිය වගේම පිලිකාවන් වැළඳීමටත් වැඩි බලපෑමක් ඇති වෙනවා.

ලොව විවිධ රටවල පුද්ගලයින් වසරක් තුළ මියයන ආකාරය පිළිබඳව ගෝලීය රෝග අධ්‍යයන වාර්තාවක් හෙළිකළ කරුණු අනුසාරයෙන් එදිනෙදා පරිභෝජනය කරන ආහාරවල ස්වභාවය අනුව සිදුව ඇති මරණ ලැයිස්තුගත කරනු ලැබුවා.

ආහාර වර්ගය  සහ මරණ සංඛ්‍යාව අතර සම්බන්ධතාවය
ලුණු අධික පරිභෝජනය – මිලියන තුනක්
ධාන්‍ය අඩු පරිභෝජනය – මිලියන තුනක්
පලතුරු අඩු පරිභෝජනය -මිලියන දෙකක්
අපේ අඩුපාඩු….

අම්මලා ආහාර පිසින විට එලවලු, මුහුදු ශාඛ වගේම ධාන්‍ය වර්ග වැඩියෙන් ආහාරයට එකතු කර ගන්නවා නම් මේ අවදානමෙන් මිදෙන්න පුලුවන් බවත් අධ්‍යනයේදී පෙනී ගියා. අකල් මරණ සිදු වුන බොහෝ පවුල් පරිසරයන්හිදි ඔවුන්ට පෙනී ගියේ . මුලින් සඳහන් කළ ආහාර ඔවුන් තම ආහාරයට එකතු කර ගෙන තිබුනේ ඉතාම අඩුවෙනුයි.

දැන් තේරෙනවා ඇති නේද..?.

අධ්‍යනයේ ප්‍රධානී ලෙසින් කටයුතු කළ වොෂින්ටන් විශ්වවිද්‍යාලයේ සෞඛ්‍ය ප්‍රමිතිය සහ ඇගයීම් අංශයේ අධ්‍යක්ෂ මහාචාර්ය ක්‍රිස්ටෝපර් මුරේ මෙහිදී කියා සිටියේ දැන් ඉතින් අකල් මරණවලට හේතුව හොඳාකාර වැටහෙනවා ඇති නේද යන්නයි.

එහෙමනම් ගුණ මොනවාද….?

අකල් මරණයන්ගෙන් ආරක්ෂාව ලැබීමට නම් එලවලු, පළතුරු සහ තන්තු බහුල ආහාර ගැන වැඩියෙන් අවධානයක් දක්වන්න. එහෙම වුනොත් මුලින් සඳහන් කළ විදිහට අධි රුධිර පීඩනයට වගේම  හෘදයාබාධ සහ ආඝාතය වැනි රෝග වලින්ද ආරක්ෂාව ලැබීමට හැකි බව පර්යේෂකයන් පෙන්වා දෙනවා. මෙම සමීක්ෂණ වාර්තා අනූව එළවළු පලතුරු, සහ කෙඳි සහිත අහාර මීට ප්‍රතිවිරුද්ධ ප්‍රථිඵල ලබා දෙන අතර ඒවා හදවතට හිතකර ආහාර ලෙස සැලකෙනවා.ඒ වගේම ඔවුන්ගේ පෙන්වා දීමට අනුව ලෝකයේ කිසිම රටක් අනිකුත් රටවලට සාපේක්ෂව පෝෂ්‍යදායක ආහාර ලබා නොගන්නා බවත් මෙහිදී තහවුරු වුන කරුණක්.

ධාන්‍ය වලට අපි අකමැති ඇයි….?

ධාන්‍ය ආහාරයට ගන්න කිව්වත් බොහෝ  දෙනෙක් ධාන්‍ය තමන්ගේ ආහාර රටාවට එකතු කර ගැනීමට වැඩි කැමැත්තක් නැහැ. මේ ගැන අදහස් ඉදිරිපත් කරන ,” කේම්බ්‍රිජ් විශ්ව විද්‍යාලයේ මහාචාර්ය නීටා ෆ්රෝහී“ පෙන්වා දෙන්නේ”සමහර විට ඇටවර්ග නැත්නම් ධාන්‍ය වර්ග වැඩිපුර ලබාගැනීම නිසා තරබාරු වීමේ ප්‍රවණතාව ටිකක් වැඩියි. ඒ වගේම මිල අධික බවත් මෙවැනි ආහාර අඩු පරිභෝජනයට හේතුවක්…

ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය ශ්‍රී ලංකාව ගැන තබා ඇති සටහනක්..

2011 පටන් අපේ ලංකාවේ මධ්‍යස්ථාන 700 කටත් අධික සංඛ්‍යාවක යහපත් ආහාර පුරුදු ඇති කිරීමේ වැඩ සටහන් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය විසින් ආරම්භ කරනු ලැබුවා. එහිදී මෙම සංවිධානය පෙන්වා දෙන්නේ බොහෝ ශ්‍රී ලාංකිකයින් කෘෂිකාර්මික දිවි පෙවෙතින් නාගරික සංස්කෘතියට යොමුව ඇති අතර එමගින් සිදුව ඇති ආහාර රටාවේ වෙනස ලාංකිකයින් මුහුණදෙන තරබාරු බව, දියවැඩියාව මෙන්ම තවත් බෝ නොවන රෝග රැසකට හේතුවක් බවයි.

මේ උපදෙස් අම්මලාටයි…

සීනි සහ මස් පරිභෝජනයෙන් දරුවන් ටිකක් ඈත් කරන්න. මේ දුර්වල ආහාර නිසා ඔබේ දරුවා තරුණ කාලයේදීම තරබාරුව, දියවැඩියාව, අධි රුධිර පීඩනය වැනි බෝ නොවන රෝගවල ගොදුරක් බවට පත් වෙන්න පුලුවනි.අපේ රටේ සිදු වෙන මරණ වලින් 65% ක්ම බො නොවන රෝග නිසා සිදු වෙන බවත් අමතක කරන්නඑපා. ඒ වගේම දරුවන්ට ක්‍රියාශීලී ජීවිතයක් ගත කිරීමටත් වැඩි බලපෑමක් දෙමව්පිය පාර්ශවයෙන් වුනොත් වඩාත් වැදගත්

[බී.බී.සී පුවත්]

SHARE
හිතට එන අදහසක් පත්තරයකින් පළ වුනාම ලැබෙන සතුට දන්නේ ඒ අත්දැකීම ලබන කෙනෙක් පමනයි. මේ නිසාම දන්නා කාලයේ පටන්ම ලියන්න ලැබෙන හැම මොහොතකම යමක් ලිව්වා. ඒවා පළ වුනා.දැනට මහවැලි ජාතික අධ්‍යාපන විද්‍යා පීඨයේ පුස්තකාලයාධිපතිනිය ලෙස සේවය කරන අතර ලේඛනය අමතක කරන්නේ නැහැ.කැළනිය විශ්ව විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති උපාධිය සහ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ කලා උපාධිය වෙනුවෙන් කිසිම අපහසුතාවයක් ඇති නොවුනේද ලිවීමේ කලාවට පිං සිදු වෙන්නයි.නිවස , රැකියාව සහ පවුල සමග වූ ගණුදෙණුව ලිවීමේ කලාවට හරස් නොවන සේ පවත්වා ගෙන යන අතර මගේ ජීවිතයට ලේඛනයත් නොදැනම බද්ධව තිබෙනවා විය හැකියි.

LEAVE A REPLY